Tuesday, 28 April 2015

#kerja 5

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Tinggal lagi 2 hari maka tamatlah kisah aku sebagai cashier. Wuuu... Rasa sedih nak tinggalkan semua ni.. Tinggalkan kawan2, manager2 yang baik sangat dan teamleader (TL) yang selalu jadi tempat kongsi cerita bila berhadapan dengan kerenah customer yang berbagai-bagai.. 
Kadang2 perangai customer ni buat kitorang rasa nak gelak je, ada jugak yang buat sakit hati je.. Walaupun sakit hati, tetap kena bagi servis yang baik.. 
Antara masalah yang selalu kitorang borak pasal customer ialah pack barang.
Ada customer yang jenis:-

a) "takpe dik/amoi tolak je barang2 tu, biar saya/pakcik/akak yang bungkus." Dengan segan silunya aku ucap 'terima kasih' sebab tolong.

b) "dik, saya kena pack barang sendiri ke..?" majoriti yang tanya ni dia guna nada sombong sikit. Kitorang kurang senang bila customer tanya macam tu. Rasa serba salah tau nak jawab.

c) "alamak susah pulak nak buka plastik ni ha.. Ingatkan nak tolong bungkus tapi tangan kering.." Kalau aku tolong buka plastik lepastu biar dia pack barang macam biadap je kan.. Last2 aku cakap "takpe2 nanti saya buat"

d) customer jenis tengok je kitorang buat kerja. Kadang2 barang dah penuh atas counter sampai tak de tempat nak letak barang dah, diorang still tak nak tolong bungkus T_T kalau barang2 besar macam beras, makanan kucing dalam pack besar, minyak dan sebagainya tu, seeloknya masukkan la dalam troli bila cashier dah scan.. 

Kalau kena situasi d) ni aku akan pack barang bila dah tak ada ruang nak letak barang even banyak lagi barang belum scan.

Antara perkara yang kadang2 buat geram jugak pasal duit. Bila dah habis scan barang aku bagitahu jumlah yang kena bayar. Sementara tunggu customer keluarkan duit aku packing barang. Kadang2 dah habis packing barang pun, tak jumpa2 lagi duit. Orang belakang dah buat muka dah. 

Sepanjang aku kerja sebagai juruwang ni, banyak jenis kaunter pernah aku buka. Kaunter ekspres, kaunter depan, kaunter belakang, kaunter menghadap belakang/depan, kaunter dekat clearance stock dengan kaunter 'cash only'.

Aku tak suka duduk kaunter ekspres sebab penat nak cakap dekat customer "kaunter untuk 10 barang ke bawah"
Sambil2 layan customer, kena berjaga2 agar customer yang barangnya lebih 10 tak datang dekat kaunter aku. Ada customer yang fikir cashier dekat kaunter ekspres ni tak nak kerja banyak sebab tu ambil customer yang barang sikit je. Bukan itu reason yang sebenarnya. Kalau terlepas sorang customer yang barang penuh troli dekat kaunter ekspres, mengamuklah customer lain. Nanti diorang buat report mana hak diorang. Aduhh... 

Kaunter yang aku agak suka ialah kaunter 'cash only'
Sebenarnya mana ada kaunter cash only tapi disebabkan benda untuk swipe card tu rosak, maka customer boleh bayar pakai cash je. Kaunter ni agak laju sebab proses dia senang je. Scan, packing, customer hulur duit. Tak payah nak tunggu2 benda tu keluarkan resit, customer tak payah sign apa2 sebab semua customer kena bayar cash.
Tapi ada jugak masalahnya.. Iaitu apabila customer tak perasan kertas yang tertulis CASH ONLY dan mereka tiada cash. Maka terpaksalah panggil TL untuk swipe card tu dekat kaunter lain. Proses ini melambatkan urusan. Tapi nak buat macam mana kan. 

Pernah aku dapat seorang customer ni nak bayar pakai credit card, tapi masa tu sistem down dan customer kena bayar cash. Aku explain slow2 dekat aunty tu lepastu dia kata saya tak ada cash. Lepastu dia dok sibuk2 dengan beras yang dia nak beli tu sebab tak jumpa expired date. Banyak kali aku explain, last2 aku kena minta customer yang lain pergi kaunter lain. Then tunggu sampai sistem okay. Nasib baik bukan hari busy, kalau tak panjang Queue (betul ke eja..?)

Sampai di sini sajalah coretan untuk malam ini. Sambung dalam entry seterusnya. Selamat malam. 

No comments:

Post a Comment

Hikmah dari Rawang ke Johor

Hi readers! Aku punya post paling latest masa bulan 12 tahun 2020 ye, lepas heartbroken teruk sebab kena reject dengan 1 organization ni ...